Solhem Husbil
marker
Svenska
Engelska
Polska
Ryska
Tyska
Franska
Italienska
Spanska
Solhem Husbil
marker
Svenska
Engelska
Polska
Ryska
Tyska
Franska
Italienska
Spanska

Olika karosstyper av europeiska husbilar

Det förekommer många olika varianter av husbilar - en av de viktigaste kriterier vid val av en husbil är karosstypen. Det finns många varianter att välja:

Vans, "Plåtisar" - Kastenvagen - Vans

Ombyggda transportbilar med husbilsinredning har funnits nästan lika länge som transportbilar över huvud taget. Under årens lopp har bilarna utvecklats från enkla folkabussar (se vår artikel om äldre husbilar på hemsidan) med bäddsoffa och gasspis på 60- och 70-talet till avancerade och välutrustade specialbyggen idag. En husbil byggd på transportbilskaross är oftast något mindre rymlig än bilar med separat bodel, men det finns en viktig fördel: karossdelar är lättillgängliga och reparations kompetensen lätt att hitta. Rost kan vara ett problem, däremot är fuktskador inte vanliga då trämaterial är inte lika vanliga. Moderna vans är utrustade med dusch och toa, upp till 4 sitt- och sovplatser. Arbetsytor i köket, skåp och bagageutrymme är dock begränsad.

Karossens låga luftmotstånd och moderna dieselmotorer gör bilarna snabba, tysta och snåla. De går fortfarande att använda och parkera i storstäderna. Det finns en uppsjö av varianter med olika sänglösningar. De flesta husbilarna är färdigt byggda från fabriken, men det går fortfarande att köpa utrustningssatser för egen ombyggnad. Det finns även varianter med förhöjd tak samt höjbar tak.

Exempel: Rimor XGo XVan 2, VW Westfalia, Knaus BoxStar.


Lyxlastbilar, Lyxlångfärdsbussar

En mellanting mellan helintegrerad och ombyggd bussa är dagens jättelika lyxhusbilar från t.ex Volkner eller Morelo, med riktig garage för mindre personbilar och 5-12 tons tjänstevikt. Tekniken kommer ofta från MAN eller Mercedes lastbilar, med prestanda därefter. Utrustning och utförandet är extremt påkostat (ofta på gränsen till groteskt), den praktiska nyttan onekligen begränsad, men vill man bräcka sina grannar så är nog detta rätt husbilsval.

Exempel: Morelo Palace, Carthago Liner 82Q.


Alkov - Alkoven - Overcab

Den "klassiska" husbilen, inte så vanlig numera faktiskt. Gemensamt för alla är dubbelsängen i alkoven (ovanför hytten). Äldre bilar brukar ha bäddbar dinett för 4 personer bakom föraren. Nyare bilar kan ha dinett för 2-6 personer. Alkovbilar är rymliga och praktiska, men på grund av luftmotstånd mer vindkänsliga, törstiga och bullriga än andra varianter. Många anmärker på utseendet...För större familjer (5+ sovplatser) är de egentligen det enda vettiga alternativet. 

Sängar förekommer i många varianter:       

*våningssäng längst bak. Det mest praktiska - nedre sängen kan fällas upp och ger plats till stort garage. Äldre alkovbilar med våningssäng bak lämpar sig bäst för 4 personer - det är sällan plats för fler än 4 vid bordet, även om bilen har 6 teoretiska sovplatser. Vid 4 sovande har man permanenta sängar för alla och dinetten "i fred" - det är lätt att spendera längre tid i bilen med den planlösningen. En sådan planlösning brukar innebära kök på sidan, hyfsat med skåp och bordsyta. Nyare bilar (2010-) har ofta L-kök, två dinetter och separat dusch. Det är den ultimata familjebilen för större familjer. Bilen kan dock hållas relativt kort - 6,50 till 7 meter. Vid 6 -7 personer blir det dock trångt i skåpen.

Exempel: Dethleffs A5880, Rimor XGo Dynamic  27, Ilusion I670, Sunlight A72

* våningssäng på sidan. Ofta kan en säng omvandlas till lastutrymme för skidor osv. Dock är det svårt att få plats med cyklar. Ofta svårt med plats kring bordet. Bilen kan göras kort - under 6 meter. Kök på sidan, eller längst bak, men bilen är ofta kort och är begränsad när det gäller skåp och arbetsyta.

Exempel: Elnagh Marlin 57, Rimor XGo Dynamic 21L

* soffa på sidan bredvid dinetten. Ovanlig numera, men rymlig och ger mycket plats till bords, samt möjlighet att vila för en person utan att bädda sängen. Den planlösningen ger inte möjlighet till garage, men husbilen kan göras kort - under 6 meter. Kök längst bak - begränsat med utrymme och arbetsyta.

Exempel: Dethleffs A5830, Ahorn Camp 550, Knaus 595

* U-soffa längst bak - mycket ovanligt numera. Svårt att få till bra sittplatser med bälten, badrum i mitten ger bilen trång känsla.

Exempel: Dethleffs A5810

* Dubbelsäng längst bak, vanlig på större moderna alkovbilar. Bilen blir lång (7 meter+), men garaget blir stort, bra rymd i skåp osv. Vissa bilar har L-kök, andra rak kök på sidan. Det är vanligt med två dinetter (större för 4 och mindre för 2). Personligen tycker jag att våningssäng bak är en smartare lösning.

Exempel: Rimor XGo Dynamic 35, Rimor Europeo

* Endast bäddbar dinett som extra säng (förutom alkoven). Ger korta bilar, rätt rymliga kök, men bilen bör nog betraktas som för 2 vuxna med 2 extra sängar. Ovanlig numera då alkovbilar under 6 meter är sällsynta.

Exempel: Knaus Sport Traveller 505, Dethleffs A5240

* Två bäddbara dinetter (en större för 4 och en mindre för 2-3). Den mindre dinetten blir till en fransk säng (säng med ena kortsidan smalare än den andra). Rätt praktisk variant, tillåter stor variation under resans gång, men är svår att förena med garage/extern förvaring. Bilen kan vara kort (under 6 meter). Ovanlig numera.

Exempel: TecRotec 590K, LMC 570

 

Delintegrerat (halvintegrerat) - Teilintegrierter - Low Profile

De flesta husbilar som säljs idag är delintegrerade. Jämfört med alkovbilarna är de snålare och tystare, tack vare den lägre fronten. Jämfört med helintegrerade är de billigare och lättare att underhålla, samt mindre rymliga i hytten. Det finns många varianter av sänglösningar, många bilar är utrustade med nedsänkbara extra sängar (drop-down säng), i andra kan matplatsen bäddas.  Jämfört med moderna alkovbilar är de helt klart mindre rymliga. De är oftast tänkta som lyxiga husbilar för 2 med 2 extra nödsängar. Rak kök på sidan eller L-kök (ger bra arbetsyta). Ofta vändbara stolar i hytten (s k kaptensstolar). Föraren sitter på samma stol i hytten och till bords - uppskattas inte av alla. Badrummet är oftast placerat i mitten, med separat duschutrymme på nyare bilar.

De permanenta sängarna kan vara arrangerade på följande sätt:

* Enkla, längsgående sängar längst bak. Kan bäddas till stor dubbelsäng. Uppskattad planlösning som tillåter låg sänghöjd, men begränsad höjd på garaget. Bilen blir rätt lång ? 7 meter +. Komforten blir oftast mycket god, med mycket bra skåputrymme och luftighet.

Exempel: Rimor XGo Coupe 302, Ilusion i765

 * Längsgående dubbelsäng (queensbed). Möjlighet att gå runt sängen, bra med förvaringsutrymme (dock sällan stort garage), men inte lika mycket säng yta som med två separata sängar.

Exempel: Rimor XGo Coupe 304, Ilusion i790

* Tvärgående dubbelsäng längst bak. Sängen är ofta hög, problem med insteg och sovkomfort. Garaget kan göras stort och bilen hållas rätt kort (under 7 meter).  

Exempel: Rimor XGo Dynamic 28P, Ilusion i770

* Fransk säng på sidan. Vanlig på äldre delintegrerade bilar ger kompakta yttermått på bekostnad av garage. Fransk säng blir rätt smal i ena ändan och kanske inte uppskattas av långa/större personer. Äldre bilar är oftast utrustade med dinett för 4, nyare med dinett för 2 och vändbara stolar i förarhytten.

Exempel: Dethleffs T580, Ilusion i780, Rimor XGo Dynamic 22P

* Våningssäng längst bak. Alternativ till mindre alkovbilar, speciellt om bilen är även utrustad med nedsänkbar extra säng fram. Inte lika bekväm och rymlig som bilar med längsgående sängar. Bilen kan göras kortare dock.

 

Helintegrerat - Integrierter - A-class (fully coachbuilt)

Helintegrerade bilar har funnits sedan 1960-talet och uppskattas av många för sina goda utrymmen i förarhytten. De tenderar dock att vara dyrast. Ett frågetecken - främst när det gäller äldre integrerade bilar - är karossens passform och tillgång till reservdelar (glasrutor). Nya integrerade husbilar är ofta varje märkets -Top of the line- med mycket utrustning och hög kvalitet. Sängarrangemang och varianter på moderna bilar påminner om de delintegrerade - med samma för-och nackdelar. En praktisk detalj är att om bilen är utrustad med drop-down säng - så inkräktar inte sängen på matplatsen - som annars är fallet på halvintegrerade husbilar.

Exempel: Dethleffs I5940, Hymer B544