Solhem Husbil
marker
Svenska
Engelska
Polska
Ryska
Tyska
Franska
Italienska
Spanska
Solhem Husbil
marker
Svenska
Engelska
Polska
Ryska
Tyska
Franska
Italienska
Spanska

Om äldre husbilar

Se gärna våra ny instruktionsfilmer : http://www.mcrent.se/download - ger en mycket bra grundinformation.

Entusiaster som vi är, har vi haft erfarenhet av ett stort antal olika äldre husbilar. Tittar man på bodelen så tillhör de flesta någon av följande kategorier - alkov, integrerade, delintegrerade, ombyggda bussar, ombyggda transportbilar. Även antal chassivarianter är stort.

Här följer bilder och kort beskrivning av de Sverigeaktuella bilar från 80-talet och framåt vi har haft erfarenhet av och vår subjektiva bedömning.

(sidan utvecklas och nya bilar läggs till hela tiden)

Allmänna tips

Husbilar som är kanske mellan 10 och 20 år gamla kan vara skrotfärdiga eller i (nästan) ny skick. Det gäller att vara observant och ha baskunskaper om bilar när man är spekulant. Det finns en del bilspecifika problem som är vanliga på äldre bilar (glapp i leder, oljeläckage, el problem, röst). Nästan alla husbilar bygger på lätta lastbilar som är pålitliga och tåliga konstruktioner. Tack vare sin enkla uppbyggnad är de lätta att laga och delarna finns att få tag på. Rost kan vara ett problem, svensksålda och speciellt vinterkörda bilar är ofta röstangripna. Bilar från Tyskland är över lag bättre, men visst förekommer rostburkar även där.

Att köra en äldre husbil är lite annorlunda än att köra en modern personbil, "konstiga" ljud, vibrationer osv. är standard och egentligen ingenting att bry sig om. Moderna elektroniska säkerhetssystem lyser oftast med sin frånvaro. Generellt sett är dock husbilarna rätt krocksäkra (med undantag av Mitsubishin) p g a sin kraftiga konstruktion och tyngd.

De flesta äldre husbilar drivs av enkla dieselmotorer på mellan 50 och 90 hästkrafter. Det säger sig självt att prestanda blir därefter - de flesta toppar mellan 100 och 120 och känns påtagligt ansträngda bortom 90 km/tim. Gamla dieslar är dock i regel mycket tillförlitliga. Dieslar från 2000 och framåt är över lag pigga och bra, men ju större desto - oftast - bättre. Bensinmotorer förekommer sällan och kan knappast rekommenderas p g a bensintörst som rejält överstiger dieslarnas.

Bodelar finns i massor av utföranden. Däremot finns det inte så många tillverkare av vitvaror och sånt. Gasolvärme och varmvatten kommer oftast från Truma, kylskap från Elektrolux Dometix, spisar från Primus eller Kramer och det är lätt att hitta kompetens/material. Själva bodelen bör inspekteras mot fukt, krockskador och även skadedjur. Reservdelar till bodelen kan finnas hos generalagenten/tillverkaren men det är inte säkert på äldre bilar. Vissa saker går att köpa i tillbehörsbutiker (vissa fönster, takluckor mm). Även båttillbehörsbutiker säljer en hel del passande utrustning.

Elsystemet kan vara rätt komplicerad med många sladdar, extra laddare, omvandlare 230/12 volt osv. Även fabriksbyggda bilar kan innehålla mycket "hemsnickeri". Mycket går att fixa och reparera med enkla medel men försäkra Er om att 230 volts kablar är välisolerade och fräscha.

Vatten/värme består ofta av motsvarande teknik som enklare sommarstugor eller båtar - färskvattentank, avloppstank, el pump, varmvattenberedare osv. Vissa enklare bilar har direktverkande elpump, andra har tryckpump. Se upp med spruckna tankar och ledningar.

Gasolsystemet består av flaskor (eller mer sällan fast monterad tank) ledningar och förbränningsapparater. Service bör skötas av specialister, men kolla att slangarna är hela, apparater fungerar samt att det inte luktar gasol eller avgaser inne i bilen.


Olika chassin:


VW typ 3 (80-91)

Den sista klassiska svansmotordrivna "folkabussen".  Finns i många varianter, vanligast med kit från Westfalia eller Reimo med förhöjd eller höjbar tak. Ofta utrustad med enklare kök men ingen dusch/toa. 1,6 liter diesel med eller utan turbo. Uppdaterad 1986 med bl.a. bättre elsystem.

Finns även som alkov från Karmann - Typ 3 är dock en mycket märklig val av chassi för en alkovbil: maxlasten är låg och svansmotorn är "i vägen".

En gång i tiden mycket populär i Tyskland och övriga Europa. Nuförtiden är fina exemplar rätt dyra och sällsynta.

Plus: Förvånansvärt kompetent och bekväm långfärdsbil. Med sina små yttermått perfekt för besök i Europas städer. Mycket enkel och pålitlig teknik. Turbodieslar snåla. Kan användas som personbil.

Minus: Små utrymmen, ingen bil för långvarig boende. Sugdiesel - utan turbo - definitivt ingen racer. Små, ansträngda motorer - klarar sällan av mer än 15000 mil. Svårt att få tag på bra exemplar.

  • Westfalia - 84
  • VW Multivan - 85
  • Reimo - 86
  • Westfalia - 84
  • Westfalia - 84


 

VW T4 (91-2003)

En modernare variant av folkabussen. Framhjulsdriven. Finns också i många varianter med stort antal hembyggen (i Tyskland). Oftast som integrerat med enklare kök, det finns dock alkovvarianter. Finns även i form av Multivan - personbil med 6 sittplatser och 2/4 sovplatser. Från 1995 modernare inredning. Finns i korta och långa varianter.

Plus: Mycket trevlig och snål långfärdsbil. Lättmanövrerad och modern. Många olika dieselmotorer - TDi varianter mycket kraftfulla och snåla. Kan utan vidare användas som stor personbil, med bra vintervägegenskaper.

Minus: Små utrymmen. Många ombyggda har gått långt och är slitna. Nyare exemplar dyra. Förvånansvärt rostkänslig.

  • Westfalia - 93
  • VW California - 94
  • Reimo - 93
  • Ovanlig alkov


 

Mitsubishi L300 (83-92)

Japansk liten lastbil från sena 80-talet. Oftast som alkovbil från Frankia eller Hymer/Ariba. Finns även integrerade. Drivs av 2,3 liters diesel. Enkel lastbilsmekanik.

Plus: Enkel och pålitlig teknik. Billig i inköp i Tyskland. Billigaste fabriksbyggd alkov.

Minus: Känns stenålders, för litet chassi för alkovskåp, motorn är placerad mellan förarhytten och bodelen, instabil på vägen.

  • L300 Frankia
  • L300 Alkov



Ford Transit - (85-99)


Ungefär som äldre VW T4. Bakhjulsdrift och "lätt i baken". Oftast med 2,4 liters diesel med eller utan turbo. Finns i många varianter - alkov, förhöjd tak, höjbar tak. Alkovvarianter följer gängse normer beroende på årsmodell och fabrikat. Fabriksvarianter av integrerade modeller ofta relativt rymliga (rymligare än T4) och trevliga.

Plus: Pålitlig teknik, lättillgängliga servicedelar. Integrerade varianter kan användas som personbilar, dock med lastbilskänsla och prestanda. Billigare än T4.

Minus: Äldre bilar drar gärna olja. Vintervägegenskaper.

  • Transit-Reimo
  • Transit-alkov

 

Ford Transit - (2000-2013)


Ny version av av Transiten, kan vara fram- eller bakhjusldriven. Drivlinor kan vara bra men även många motorhaverier på grund av bl a bristande vevhusventilation förekommer, kamkedja vanligast, Finns i alla möjliga varianter, från olika tillverkare. Betraktas dock som "mindre fin" än Fiat och Mercedes och används ofta på prispressade och lite enklare husbilar. Hytter något mindre rymliga än motsvarande Fiat. Facelift med ny inredning och front med strålkastare 2007. 

Plus: Pålitlig teknik, lättmekad. Billigare än Fiat.

Minus: Fortfarande viss oljeläckage förekommer, trängre än Fiat, rostkänslig. Stora problem med drivlinor.

  • Hymer Van - 2006
  • XGo Xvan - 2012
  • XGo alkov - 2012




Fiat Dukato/Peugeot J290/Citroen C25/eurochassi (84-95) Fiat chassi 280

 

Den vanligaste basen för fabriksbyggda husbilar. Framhjulsdriven. Drivs oftast av 2,5 liters diesel. 1,9 liters finns också. I stort sett alla husbilsfabrikanter använde eurochassi en gång i tiden. Förekommer i alla varianter men alkov är nog vanligast. Det finns dock många intressanta hel- och delintegrerade exemplar. Chassi är p g a framhjulsdrift och storlek välanpassad för ombyggnad. Växelspaken i ratten ger bra utrymmen i förarhytten. Förbättrad modell från 91 - lätt att se på annorlunda sidofönster, fronten, sidospeglarna samt ratten och instrumentpanelen.

Plus: Enkel och oftast pålitlig mekanik, rymlig, billig. Många att välja ifrån.

Minus: Hytten rostkänslig, växellåda läcker olja, kvalitet på sammansättningen "sådär". 1,9 liters diesel alldeles för svag.

  • Fiat Hymer - 88
  • Delintegrerat - 92
  • Fiat Hymer 55 - 88
  • Helintegrerat - 92



 




Fiat Dukato/Peugeot Boxer/Citroen Jumper (94-2006) Fiat chassi 230-244

En modernare variant av föregångaren. Också framhjulsdriven. Allmänt uppfräschad, modernare instrumentering, bättre ventilation. Olika dieselmodeller förekommer, de allra flesta med turbo, de flesta pålitliga och tåliga. Minsta - 1,9 turbo - underdimensionerad. JTD serien (2.0, 2.3 och 2.8) mycket trevliga och varvvilliga. Servo är standard. Uppdaterad med ny grill, instrumentpanel, motorer samt möjlighet till ABS och airbag 2003. Motståndskraften mot rost verkar bättre.

Det finns flera typiska fel: dåliga hjullager på vissa årsmodeller, 5ans växel som hoppar ur, dåliga lås, otäta dörrar.

Bilen är inte helt mekvänlig (motorn måste lyftas för att byta vattenpump t.ex.)

Bilen förekommer i alla möjliga varianter, hos många tillverkare och i alla prisklasser.

Plus: Bra utrymmen, bra motorer, uppsjö av varianter

Minus: Typiska fel, kvalitet på vissa material

  • Dethleffs Advantage - 06
  • Dethleffs Advantage - 98
  • Laika Ecovip - 02
  • Hymer B - 03













Fiat Dukato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer (2007 - 2014) - Fiat chassi 250


Helt ny gemensam variant av den italienska transportbilen. Alla tre märken tillverkas gemensamt hos Fiat. Bilen är modern till konstruktionen, med CamBus elektronik, möjlighet till modern säkerhetsutrustning inkl ASP/ESP. AC så gott som standard, motorer från 100 hk och uppåt. 2,3 L Fiat turbo diesel vanligast - förekommer i 110, 130 och 150 hästars varianter. Peugeot och Citroen har egna, likvärdiga och mycket lika motorer. 6 växlars växellåda. Automat (5 växlar) inte tillgänglig för Citroen i Sverige. Fiat Dukato har verkligen gjort en klassresa - nu betraktas det chassit som den allra bästa (kanske bortsett från det alldeles för dyra Mercedes). Finns i olika längder och vikter - 3300, 3500, 3850 och 4250 kg vanligast men upp till 5400 kg finns. Större och dyrare husbilar är ofta utrustade med sk ALKO-chassi (fristående tillverkarens chassi), för bättre lastegenskaper. Än är det svårt att prata mycket om rostkänslighet, men det verkar vara bättre än förr. Uppdaterad 2014 (årsmodell 2015) - chassit kallas numera 290, med bättre lastvikt och nya instrument - uppdateringen är dock en besvikelse pga begränsad omfattning - inga nya motorer eller andra tekniska system.

Plus: Bra utrymmen, bra drivlinor, bekväma stolar, otal varianter och tillbehör
Minus: Inte helt mekvänlig, kamrem på de flesta motorer, korta bytesintervaller på husbilar

  • Burstner - 2008
  • McLouis Alkov - 2007
  • Citroen Ilusion i765 - 2013
  • Integrerad Dethleffs - 2011




Renault Master (- 2010)
Renaults svar på Fiat Dukato är en trevlig bil. Framhjulsdrift. Senare årsmodeller är av samma tekniska standard som Fiat 244, men mindre moderna än Fiat 250. Instrumentering och hytt ok, motorer bra och driftsäkra. Rostkänslighet normal för årsmodellen. Inte alls lika vanlig som Fiat som lastbilschassi, men Knaus, Dethleffs och några tillverkare till har använt Renault. Förekommer oftast som halvintegrerad eller alkov - sällan som helintegrerad - Adria har dock några varianter. Kamrem i de flesta motorerna.

Plus: Bra motorer, bekväm
Minus: få varianter, kamrem







Renault Master (2010-)

Helt ny konstruktion, med mycket komfortabel fjädring, fantastiskt rymd i hytten och moderna instrument. Inte lika "tjusig" inuti som motsvarande Fiat dock. Många motorer med kedjor. Modern säkerhet, stora och bekväma stolar. Språkbyte i datorn kräver dock verkstadsbesök. Renault försöker öka marknadsandelar med lågt pris och används främst av billigare märken, Rimor Xgo är ett bra exempel. Adria använder det dock i stor omfattning, även på dyrare modeller.

Plus: Modern, mycket rymlig hytt, komfortabel
Minus: Få tillgängiga varianter. Sliter framdäck






Mercedes Benz Sprinter
Mercedes har varit en vanlig husbilschassis förr. På 2000 talet har det blivit sällsynt. Främsta orsaken är det höga priset, men även andra problem. Chassis är oftast rätt tungt, svårt att få vettig lastvikt, hytten är smal - för smal på halvintegrerade modeller och vans. Sedan är Mercedes inte alls lika lätt att bygga på som Fiat, handbromsen är på "fel" sida, bakhjulsdriften gör det svårare att anpassa karosslängd osv. Drivlinor är bra, med kamkedja. Fina automatlådor. Men vissa årsmodeller är rostkänsliga. 

Plus: Fina drivlinor, upplevd kvalitet
Minus: sällsynt, dyr, tung