Tekniktips
För information kring normalanvändning av husbil – se våra nya instruktionsfilmer. De fokuserar kring våra Dethleffs hyreshusbilar, men informationen är generell och funkar för andra märken också. Klicka på länken nedan:
https://www.mcrent.se/tjaensten/mcrent-filmer/
Husbilar byggs för det mesta på mindre lastbilschassi. Se till att Du har rätt verktyg – ofta större än normalt till personbilar. Oljebyte på äldre Fiat kräver insexnyckel 12 mm till exempel. Hjulbultar är storlek 24 eller ännu större. Lufttryck i däcken är ofta så hög som 5 bar (4 bar är ofta max på bensinmackars utrustning). Ofta är verkstadsbesök det enda rymliga.
De flesta äldre husbilar drar (eller läcker) lite olja – så kolla noga. Olja i en dieselmotor är normalt svart, så det är lite svårt att se slitage, men inspektera oljan mot metallflisor. Oljan ska naturligtvis inte vara gråaktig – det kan betyda att motorn inte är tät inuti.
Gamla dieselmotorer är sega och normalt slitstarka, men slits naturligtvis också med tiden. Var observant på röken – lite svart rök i början är normalt men svart rök under jämn körning med varm motor kan betyda slitna kolvar och omfattande service. Vid det läget känns nog bilen lite extra seg och kraftlös också.
Fiat 1,9 TDi (1995-2002) motor har en liten egenhet – det gäller att inte starta med nyckeln omedelbart – utan starta tändningen, vänta några sekunder och sedan vrid runt hela vägen. Det är en startspärr som måste “komma igång”. Gamla dieslar måste även glödas – kolla att glödningslampan slocknar innan start.
Växellådor på Fiat fram till 2003 verkar lida av en konstruktionsmiss som gör att smörjningen uteblir för 5-ans växel. Fiat rekommenderar att inte köra långsammare än 80 km/tim på 5-an. Läs gärna mer på http://www.gosoft.se/
Ett annat fel som ofta förekommer på Fiat är dåliga hjullager fram. Drabbar främst bilar med 15″ hjul, 16″ verkar hålla bättre.
Dörrkarmar på Fiat Ducato 230 och 244 lider av ett annat fel ibland: de ligger inte an mot gummilisten. Det kan innebära extra mycket oljud i bilen. Värst blir det på äldre alkovbilar med extra mycket turbulens kring hytten. Det går att justera gångjärn, men kräver en del kunnande.
Fukt är ett kärt kapitel i Sverige, vårt klimat gör bilarna extra utsatta. De flesta bilar är byggda med träskivor av något slag på insidan, träreglar i konstruktionen och aluminium plåt eller tunt glasfiber på utsidan. Principen är att karossen skall vara tät på utsidan och icke tät – och ventilerad – på insidan. Alla skarvar och hål i karossen är särskilt utsatta, speciellt på baksidan av bilen och taket. Kolla runt fönster, dörrar, skorstenen osv. Observera att för bästa resultat ska inte silikon användas – det håller inte länge nog. Det finns olika butyltätningar, i form av lim eller tejp. De härdar inte på mycket lång tid och håller tät. Vinterförvaring spelar stor roll när det gäller fukt – det bästa är naturligtvis inomhus, mörkt och svalt. Går inte det – se till att bilen är välventilerad så att fukten inte samlas.
Karossen av aluminium plåt är relativt lättlagad – det går att skarva, svetsa eller limma och den tekniken är väl beprövad. Se till att allting är torrt under innan jobbet görs. Glasfiber å andra sidan påminner mycket om plastbåtar – det går att spackla och slipa. Skivorna är dock tunna och det gör jobbet lite besvärligt.
Gamla plastdetaljer är ofta spröda och spricker gärna. Gulnar ofta med tiden. Ersättningsdetaljer är svåra att få tag på och dyra. Vill Du ha bilen i perfekt skick – då måste ofta plasten limmas och lackas – varken enkelt eller billigt.
El och elektronik är ofta en källa till frustration. Många komfort-tillbehör (markis, mörkläggning, trappa) kan vara el-manövrerade och fungerar sällan på äldre husbilar. Generellt – ju enklare desto bättre i längden.